Nieuws van de Hulpdienst

14/03/2013

In: Persberichten Door: admin

Veens Vrijwilligers Platform

Op 8 juli j.l. hebben een aantal vrijwilligersorganisaties uit Veenendaal een convenant gesloten met als doel als één stem te komen tot gemeenschappelijke belangenbehartiging van de vrijwilligerssector, elkaar te kennen en te informeren, samenwerking te bevorderen en op efficiënte manier om te gaan met het potentieel van vrijwilligers.

Hiermee is het Veens Vrijwilligers Platform een feit. Aanleiding hiervoor is de beslissing van gemeente Veenendaal om over te gaan op een systeem van bestuurlijk aanbesteden op het gebied van Sociale Participatie en Zelfredzaamheid. Hierdoor vercommercialiseert het welzijnswerk in Veenendaal en bestaat de vrees dat de belangenbehartiging van vrijwilligers en hun organisaties zal verdwijnen. Het platform vindt dit een onwenselijke ontwikkeling, zeker in het licht van komende bezuinigingen en de veranderde visie van de gemeente waardoor meer zorg gegeven moet gaan worden door vrijwilligers en mantelzorgers. De vrijwilligerssector vindt het noodzakelijk een stevig platform te vormen waar commerciële partijen graag mee samenwerken. De partijen die het convenant ondertekend hebben, zijn: Hulpdienst In-zicht, Interkerkelijke Stichting Vrijwillige Thuiszorg, Stichting Buitenzorg, Stichting Kerk en Minima, Stichting Mantelzorg Platform Veenendaal Maveens, Stichting VIT/Hospice Berkenstein en Stichting Vrijwilligers Netwerk Veenendaal. Andere organisaties die (bijna) geheel met vrijwilligers werken, worden van harte uitgenodigd aan te sluiten bij het Veens Vrijwilligers Platform. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Vrijwilligers Netwerk Veenendaal, telefoon 0318- 581491.

 

 Artikel over VNV-platform in de Rijnpost van 1 juli 2013.


13/12/2011

In: Persberichten Door: admin

Hulpdienst als welkom vangnet in Veenendaal

VEENENDAAL  Sommige mensen raken de weg kwijt in het doolhof van instanties. Weten niet waar ze met hun vragen en formulieren terechtkunnen en snappen de papierbrij niet. Hulpdienst In—Zicht in Veenendaal helpt hen door de bureaucratie heen.

 

Op het nieuwe bezoekadres aan de Raadhuisstraat 4a is de drempel laag. Net als het kantoor overigens, dat zich bevindt in het souterrain. De vriendelijke vrijwilligers nemen alle tijd voor hun cliënten en bieden een luisterend oor. ‘Dat scheelt al een heel stuk’, weet Richard van Keulen, beleidsmaker van Hulpdienst InZicht. ‘Als mensen gehoord worden, is dat al heel wat. Dat gebeurt niet altijd bij een overheidsloket. Wat wij doen, is heel dankbaar werk. Het gaat soms om een kleinigheidje, een simpele handtekening, het aanvragen van een nieuw formulier of het vermelden van een ander adres. Daarmee help je iemand fijn op weg, wat hij of zij ook vaak merkt in zijn portemonnee.’

 

Bethelkerk

Hulpdienst In-Zicht vindt zijn oorsprong in de christelijkgereformeerde Bethelkerk. Daar nam Jan Berkhout het initiatief om mensen met een beperkt sociaal en diaconaal vangnet een handreiking te bieden op vrijwillige basis. Het ontmoetingspunt hier voor werd buurthuis De Til, middenin de wijk tussen de doelgroep, waaronder veel allochtonen in een achterstandspositie.

 

Hulpvragen genoeg, naar zo bleek. Vorig jaar al vierhonderd. In De Til konden we echter te weinig opvang en ondersteuning bieden. Drie jaar geleden viel het be sluit om ons initiatief meer structuur en een grotere omvang te geven. Maar ook in verzamelgebouw De Rozenbottel liepen we tegen onze grenzen aan. Uiteindelijk kwamen we dit najaar terecht in een eigen kantoor. De bedoeling is dat we uitgroeien tot een officiële interkerkelijke stichting.’

 

Inloopspreekuur

Beppie Wessels doet de intake van cliënten. ‘Men kan ons bellen of het wekelijkse inloopspreekuur bezoeken. Elke donderdag van 15.30 tot 16.30 en van 19.30 tot 20.30 uur zitten er vrijwilligers klaar. We kunnen ook op huisbezoek komen.’

 

Aan de vrijwillige hulpverlening zijn geen kosten verbonden. Alleen als mensen periodiek de hulpdienst inschakelen voor hun administratie, wordt er contributie gevraagd. Bij complexere vraagstukken verwijzen de vrijwilligers door naar andere partners in het netwerk, zoals de gemeente, het CMD of de Belastingdienst.

 

Gaten opvullen

‘De problemen van cliënten zijn heel divers, maar geconcentreerd op financieel administratieve aangelegenheden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld belasting en toeslagzaken, de bijstand, assistentie bij het budgetteren en/of het op orde brengen van de administratie’, somt coördinator Peter van der Steen op.

 

‘Ingrijpende persoonlijke gebeurtenissen, zoals een overlijden of faillissement, hebben complexe financiële gevolgen. Bijkof mend probleem is dat veel cliënten de Nederlandse taal niet of nauwelijks machtig zijn en daardoor het ambtelijk jargon niet begrijpen. Hen moet je duidelijk de weg wijzen door de bureaucratie heen.’

Gaten opvullen in de zorgketen, dat doet Hulpdienst In-Zicht. ‘Het lijkt alsof genoeg instanties zich over de burgers ontfermen. Sommigen vallen echter tussen wal en schip. En de hulpbehoefte wordt alleen maar groter. De regelgeving verandert en wordt steeds complexer. AI puzzelend bieden wij een welkome oplossing.


Volg ons ook op social media

 

Stichting Hulpdienst In-Zicht

Markt 10

3901DN Veenendaal

contact_phone +31(0)6 38255710

contact_mail info@hulpdienstinzicht.nl

© Stichting Hulpdienst In-Zicht

Hulpdienst In-Zicht helpt mensen die geen beroep kunnen doen op een vangnet. Heeft u hulp nodig? Ons professionele team staat voor u klaar.

Mede mogelijkgemaakt door: